Historiográfiai áttekintés
2018. január 13. írta: VargaGábor86

Historiográfiai áttekintés

A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút történetéről eddig megírt és kiadott művek, időrendi sorrendben

 A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasútról sok történeti feldolgozás látott mára napvilágot. Annak ellenére, hogy a vasúti történetírás nem tartozik a hagyományosan népszerű történelmi témájú kötetek közé, az elmúlt években-évtizedekben megnőtt a társasággal, és azon keresztül közvetetten a vasúttal foglalkozók tábora. A vállalat történetét megítélésem szerint az a szerző mutatja be jól, aki a témához nem értő laikusoknak is, és a szakértő olvasóknak is egyaránt valami újat, valamilyen „többletértéket” tud közvetíteni. (Ez nem csak a vasúti írások tekintetében igaz.) Ezek a „bemutatások” három alábbi kötetekben jelennek meg a legmarkánsabban: Göncz József, Bognár Béla: Közlekedés Sopron vármegyében; Lovas Gyula: „A GYSEV története” In: Magyar Vasúttörténet 3-7 kötet és harmadikként: Ludwig Zwickl: GySEV – Die Raaberbahn. A fenti három szakirodalom, három különbözőképpen közelíti meg, illetve mutatja be a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút történetét. Göncz József és Bognár Béla könyve egy kronológia áttekintéssel indít, ami után következnek az értékes fényképek sorozatai. Lovas Gyula esetében, elsődlegesen történetei szempontok dominálnak, műve az első és legösszetettebb történeti feltárás a GySEV-ről. Nagy hiányossága viszont, hogy kevés vizuális jelenített meg írásában. A fenti két könyv elképzeléseit, illetve struktúráját keresztezte könyvében Ludwig Zwickl. A vállalat életéhez kapcsolódó eseménytörténet tárgyilagos leírása mellett számos képi-és elsődleges forrás is tartozik művéhez. Ugyanakkor a fenti három alkotás mintáján lehet a legjobban érzékeltetni, hogy hogyan és milyen szempontok alapján lehet csoportosítani a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút történetével foglalkozó szakirodalmakat.

 

Historiográfia

Az első csoportba a sajtó tartozik, ahol mindenképpen külön kell választani a helyi és az országos médiumokat. Az országos kiterjedésű folyóiratok, napilapok általában objektívan tudósítottak a pályák átadásairól, ünnepségekről. A helyi, regionális lapokról már ezt nem lehet elmondani, mivel ebben az esetben a települések számára előnyös vasútvonalról vagy vonalakról bizakodóan, és az előnyök hangsúlyozásával írtak le egy adott eseményt, míg a vonalaktól messzebb lévő, hátrányosabb sorsú falvakba, városokban már lényegesen negatívabb volt a hangvétel. (Nagyon jó példa az utóbbira a Fertővidéki HÉV átadásról tudósító 1897. december 19-i Rábaközi Hírlap esete.)

A második csoport a korábbiakban is már említett szakirodalmak köréből tevődik össze. Ahogyan az 1. számú táblázatban is nagyon jól látszik, hogy a századfordulótól egészen az 1950-es, ’60-as évekig csak csekély számú mű született a vállalat történeti feldolgozásáról. Kevesen foglalkoztak még a vasúti történetírással, és a GySEV történetével. A munkák mindegyikére egyaránt jellemző, hogy mindegyiknél az országos szintek jelennek meg, a helyi, lokális jellemzők még nem mérvadóak. Egy országos eseménytörténetbe beágyazva jelenik meg a társaság történetének feldolgozása.

Az 1950-es évektől alakult ki egy fordulat a tendenciában, ahol már az országos jelentőségű témák mellett egyre nagyobb hangsúlyt kaptak a helyi kutatások, a helyi specifikumok kiemelései is. Ezek mellett egy másik újítás is történt ebben az időszakban, mivel már a történeti feltárás mellett nagyobb teret engednek a gazdasági, a vasút rentabilitását célzó kérdéseknek is. Kubinszky Mihály és Lovas Gyula munkássága a legjobb példa erre a szemléletváltásra.

A következő tendencia indulását az 1980-as, ’90-es évekre lehetne tenni. Nem csak a politikai-és gazdasági változások miatt neveztető a fenti időszak fordulópontnak, hanem azért is mert erre az időre megnövekedett a publikálók és publikációk száma, és egyre jellemzőbbé válnak a kötetekben a vizuális források. A gazdasági tényezők kiemelése itt is fontos tényező maradt, de ehhez társultak hozzá, a térképek és (általában archív) fényképek, levéltári források (engedélyokirat, törzsrészvény) és térképek. Ezekre nagyon jó példát szolgáltatnak az 1996-ban kiadott nagy monográfiák (Fejezetek a 150 éves magyar vasút történetéből; Magyar vasúttörténet) ahol számos képi forrás is megjelenik.

A fényképek ábrázolása, illetve ábrázoltatása után a következő nagy fordulat a 2000-es évekhez kötődik. A technikai eszközök fejlődésének köszönhetően, már a digitálisan felújított fényképek és archív filmek képkockái is megjelennek a szakirodalmakban. Ezek mellett hazánk 2004-es EU-s és 2007-es schengeni csatlakozását követően lényegesen leegyszerűsödött az átjárás Ausztria és Magyarország között. Ez a nyitás is hozzájárult ahhoz, hogy sok osztrák forrás jelenik meg magyar munkákban, és magyar források tűnnek fel osztrák cikkekben. Erre kiváló példa a korábbiakban is már említett Ludwig Zwickl könyve, ahol az osztrák képi-és szöveges források mellett számos magyar nyelvű forrás is megtalálható.

A szakirodalmaknál a fenti négy kategóriákat lehet egyértelműen elkülöníteni. Továbbá ezek mellett ide tartoznak még a különböző filmes források is, mint lehetséges történeti forrástípusok, de ezek feldolgozása és strukturálása, valamint értékelése már egy következő kutatás feladata lesz.

 

Összegzés:

- Századfordulótól az 1950-es évekig: országos és történeti szintek

- 1950-es évektől az 1980-as, ’90-es évekig: helyi és gazdasági szintek

- 1990-es évektől a 2000-es évekig: vizuális források (fénykép, térkép, archív anyagok)

- 2000-es évektől napjainkig: vizuális-elsősorban filmes források

 

 

Összefoglaló táblázat


Év

Szerző

Cím

Rövid leírás

1896.

Edvill Illés Sándor

A Magyar Királyi Államvasutak és az üzemükben lévő helyi érdekű vasutak áruforgalmi viszonyai

Tematikus áttekintés, térségek szerint

Egyes állomások számszerű ismertetése

magánvasutakról nem esik szó!

1896.

Hermann Strach

Geschichte der Eisenbahnen der Oesterreichen-Ungarischen Monarchie

GYSEV: híd szerep kiemelése

Főleg osztrák dominancia

Ebenfurt-Lajtaújfalu kapcsolatának kiemelése

1905.

 

Tominac József

 

A Magyar Szent Korona Országainak vasútjai

 

Részletes statisztikai munka

Fő és mellékvonalak külön

Mellékvonalaknál: Fhév leírása

1908.

Képessy Árpád

 

A magyar vasútügy története

Barossi államosítások

Horizontális és vertikális alaposság

Előengedélyezés, vonalépítés-és megnyitás

1925.

Zelovich Kornél

A magyar vasutak története

 

Vasúti rendszerek: állami/vegyes/magán

GYSEV: összhangban a MÁV-val

1936.

Gonda Béla

A hatvanéves Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút

(Vasúti és Közlekedési Közlöny)

Önállóság kiemelése – állami támogatás nélkül

(VÖ Lovas 1997. illetékmentesség)

Monarchia-hasonlat

1941.

Szabó Dezső

A magyar magánvasutak

(Vasúti és Közlekedési Közlöny)

Táblázat: 1937-magyar/1936-német összevetés

Térkép: 1 bécsi döntés utáni határok (VS leírás)

Kocsipark korszerűségének kielemezése

1943.

Kerkápoly Iván

Vasúti földrajz és történet

1929. Június 1: DRB – Sopron-Kőszeg

Keletkezésről nem ír

„összeomlás előtt és után”

1947.

Czére Béla

Magánvasút – államvasút

(Közlekedési Közlöny)

Állami tulajdon hangsúlyozása

Egyénileg vagy közösen?

Előnyök és hátrányok felsorolása

1955.

Kubinszky Mihály

80 éves a Győr-Sopron-Ebenfurti vasút

(Soproni Szemle)

Nyereségesség kiemelése

Győr és Sopron közötti vasúti kapcsolat

Érdekkörök-építkezés

1956.

Szenicey Rezső

A 80 éves  Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút

(Közlekedési Közlöny)

„Arccal a vasút felé” kiváló példája

Építése – hazai kapitalizmus fénykora

Nincs kamattámogatás

1969.

Lovas Gyula

Kilencven éves a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút első koncessziója (Közlekedési Közlöny)

Tranzitvasút és házi vasút is egyben

Anschluss és 2 vh nincs

Egyedülállóság kiemelése

1979.

Peter Faller

A vasúti mellékvonalok szerepe a jövőben

(Közlekedéstudományi Szemle)

Sjöberg, A.: Utópia-e a rentábilis vasút?

Osztrák mellékvonalak taglalása (1922-1978)

Legjobb lehetőség: hálózat összevonás?

1980.

Szigeti József

A 100 éves Győr-Sopron-Ebenfurti Vasútról

(Közlekedési Közlöny)

1968→1979 Fhév: a kornak megfelelően

„akik nem vettek részt az ünnepségeken”

a pálya rossz műszaki állapota kezdetektől fogva

1982.

Oroszváry István

A GYSEV helyzete és szerepe a magyar közlekedési rendszerben (Közlekedési Közlöny)

Kulturális kettősség is egyben!

Vertikális szervezettség leírása

GYSEV: MÁV és ÖBB  között

 

 


Év

Szerző

Cím

Rövid leírás

1983.

Ertl István

A helyiérdekű vasutak gazdaságtörténete

(Közlekedéstudományi Szemle)

Alacsonyabb műszaki színvonal – forgalom

HÉV-ek lét jogosultága

Táblázatok, összegzések

1987.

Majdán János

A „vasszekér” diadala

Előengedélyezési eljárás

Pálya építésének indoklása

Táblázat a magyar magánvasutakról

1988.

Karl Halbmayer

Az osztrák közlekedés politika alapelvei, különös tekintettel a Kelet-Nyugat közötti híd szerepére.

(Közlekedéstudományi Szemle)

1980-as évek osztrák-magyar kapcsolatai

Közös vonatok

GYSEV: Osztrák elvek közvetítése

1989.

Czére Béla

A vasút története

Barossi államosítási politika (1880-91) leírása

Vasúti muzeológia – Nagycenki Múzeumvasút

1994.

Czére Béla

Közlekedésünk a dualizmus korában

(Közlekedéstudományi Szemle)

Transzverzális összeköttetések megszakadása

Állami vagy magán?

22.869 km – 7,1 km/km²

1994.

Hans Hahnenkamp

Die Eisenbahnen im Burgenland zur Zeit der Habsburgermonarchie

Fertővidéki HÉV építése

sajtóforrások

forgalomról kevés leírás

1996.

Horváth Ferenc

Változások a magyar vasút hálózatban (1920-1945)

(Közlekedéstudományi Szemle)

Új területek integrációs kísérlete

Általános korszakolás, vasúti jellemzéssel

Osztrák-magyar közös intézkedések

1996.

Mezei István; Somody Árpád (szerk.)

Fejezetek a 150 éves magyar vasút történetéből

Nagy összefoglaló

(Vasúti hálózat kialakulása; vasúti építészet; vasúti vontatás,-és áramellátása,; vasúti ,főműhelyek és járműjavítók, személy és teherkocsik, fékezés technika)

1996.

Lovas Gyula

Magyar vasúttörténet

A GYSEV története

(3-4-5-6-7 kötetek)

A legrészletesebb és legsokoldalúbb összefoglalás.

1997.

Berényi János

125 éves a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Rt,

100 éves a Fertővidéki HÉV RT.

(Közlekedéstudományi Szemle)

1949-es rendelet kielemése

Múlt-jelen-jövő tagolás

„Európát átszelő vasúti korridor aktív résztvevője”

1997.

Majdán János

A helyi érdekű vasutak és kiépülésük a Dunántúlon

Vármegyei és központi támogatási rendszer leírása

Adómentesség igen, kamattámogatás nem!

2001.

Lovas Gyula

125 éves a Győr-Sopron közötti vasútvonal

Soproni Szemle

„őstörténeti” összefoglaló

Előengedélyezési szakasz kiemelése

Pályaépítés

2005.

Urbán Lajos (szerk.)

Vasúti Nagylexikon

1919. szept. 10. Saint-German-i béke

Vertikális tagolódás

Rövid műszaki leírás

2006.

Göncz József, Bognár Béla:

 

Közlekedés Sopron vármegyében kordokumentumokon és történelmi képeslapokon.

Elsőszámú képi forrástár

Kronológia

Tárgyilagos leírásokkal

Nem csak vasútilag jelentős

2008.

Tóth Sándor:

Soproni vasutas képeskönyv

Közlekedés Sopron vármegyében II.

2009.

Kubinszky Mihály, Nagy Tamás, Turóczy László

Ez a vonat elment

Adatok és képek a magyar vasúti mellékvonalak történetéhez

Az összes mellékvonal tárgyilagos leírása

Sok fénykép és térkép

Táblázatos összegzés

2010.

Majdán János

Modernizáció – vasút – társadalom

„Sopron-Kőszegi HÉV ügy”

A magyar határ két oldalán 1918-1996 között

Vasútmegszüntetések kiemelten

2011.

Ludwig Zwickl

GySEV – Die Raaberbahn

Brücke zwischen Ost und West

Betriebsgeschichte der östereichischen Linien

Sok képi-és elsődleges forrás

Vasúttörténeti kuriózumok

Magán-és közösségi gyűjtemények

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://railwayhistory.blog.hu/api/trackback/id/tr6213571957

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása